En gåva till dina anställda kan göra under för dina anställdas moral och sammanhållning. En present till julen eller en gåva till semestern visar på en eftertanke om dina arbetare. Problemet är att för medelstora och större företag kan logistiken kring gåvor bli komplicerad. Det går inte ge en personlig gåva till varje anställd och att hitta en gåva som passar alla och är praktisk och kostnadseffektiv att beställa i större mängd an vara svårt. Därför väljer många att istället ge gåvor i form av presentkort.
Några av fördelarna med presentkort i gåva till anställda är:
- Stor möjlighet till variation Det går numera lätt att handla presentkort till ett otal olika företag och man kan sålunda lätt variera sina gåvor. Ge ett presentkort till ett klädföretag ena gången och bjud på ett restaurangbesök eller bio nästa gång.
- Passar alla För större företag är det svårt att hitta en gåva som kan passa alla anställda, genom att ge ett presentkort låter man istället de anställda själva välja hur de vill utnyttja företagsgåvan.
- Enkel logistik Man kan handla presentkort till olika företag på samma webbsida och lätt få dessa levererade. För den som vill vara miljövänligare kan man hoppa över att ha ett fysiskt kort och istället få gåvan levererad via SMS eller mail.
- Enkel bokföring Webbsidor specialiserade på presentkort som företagsgåvor har ofta möjligheten att beställa en stor mängd presentkort och betala alla på samma faktura.
Ytterligare användningsområden för presentkort
För företag som arbetar med försäljning av tjänster eller produkter till konsumenter bör man kraftigt överväga att ansluta sig till en eller flera av dessa presentkortssidor. För en väldigt blygsam kostnad kan man på detta sätt få en ny försäljningskanal.
Företagets egna presentkort kan sedan användas på en rad sätt. Du kan anordna tävlingar på företagets Facebooksida, lotta ut dem under ett event på stan eller ta med dem på en branschmässa. Dessa presentkort fungerar utmärkt som marknadsföringsmaterial då personerna som får dem garanterat får positiva associationer till ditt företag och kommer tänka på glädjen att vinna priset varje gång de använder produkten de köpt för presentkortet. Många kommer också berätta om vinsten för familj och vänner vilket kan göra att presentkortet får ett betydligt större marknadsföringsvärde än vad man först kan tro.
Sammanfattningsvis
Presentkortet är ett smidigt och enkelt sätt att belöna sin personal och skapa lojalitet. För vissa företag kan även egna presentkort vara ett utmärkt sätt att marknadsföra det egna varumärket. Detta gör att man som företag bör etablera en relation med en presentkortsleverantör på internet som kan förse en med presentkort för alla tillfällen.