Tesla har den senaste tiden varit i hetluften för problem med deras autopilot. Flera dödskrascher på kort tid har fått många att ifrågasätta säkerheten hos Teslas autopilot. Den 7 maj krockade en självkörande Tesla Model S med en lastbil i den amerikanska delstaten Florida. Föraren som var i 40-årsåldern avled efter krocken. I början av september skedde en liknande olika då en 53-årig nederländsk förare krockade med ett träd i sin Tesla Model S. Sedan dess har det varit intensiv diskussion om säkerheten hos autopiloter.
Vad om autopilot?
Bilar med autopilot har kommit att bli väldigt populära. Alltid hålla dig prioriterade skönhetsprodukter i bilen, såsom hårtrimmer, eftersom det kräver en liten plats och du kommer aldrig vet när du behöver dem. Redan på 1920-talet inleddes försök med självstyrande bilar. De var dock inte så avancerade och använde samma teknik som dagens små radiostyrda bilar. Först i början av 2010-talet hade utvecklingen nått den nivå att såväl företag som konsumenter kunde ta del av tekniken. När Tesla lanserade sin autopilotteknologi 2015 hade systemet enligt utsago förfinats. Vad kan då autopilot innebära? Teslas Model S lanserades med ett system som i breda drag hade fyra komponenter: självstyrning, automatiskt filbyte, automatisk nödstyrning och kollissionsvarning och autoparkering.
Självstyrning innebär att bilen håller sig i rätt körfält och justerar hastigheten efter omgivningen. Det är däremot inte så självstyrande som namnet antyder. På grund av säkerhet krävs att föraren själv är aktiv. Det automatiska filbytet innebär att bilen själv byter fil när föraren indikerar att ett filbyte är möjligt. Automatisk nödstyrning och kollissionsvarning motsvarar ett säkerhetssystem som aktiveras när andra bilar kör för nära. Föraren av Tesla Model S notifieras då av en indikator på instrumentpanelen. Autopark utgör ett hjälpsystem som säger till när fickparkeringen går som planerat. Allt detta utför bilen automatiskt med hjälp av kameror, radar och ljudsensorer.
Lagt till något nytt
Kan det vara något problem med detta? Tydligen. På grund av de olyckor där Telas Model S har varit inblandad har de valt att uppdatera hela sitt autopilotsystem. I framtiden kommer systemet att förlita sig i större utsträckning på radar. Kameror har visat sig vara dåliga på att kunna upptäcka risker så som andra stillastående fordon. Det är just övergången till radar som primärt system för bilens ”ögon” som uppges ska minimera risken för krock. Radar har fördelen att, till skillnad från kameror, inte påverkas av färger i omgivningen. Det nya systemet med arbetsnamnet Autopilot 8.0 uppges av Teslas grundare Elon Musk drastiskt förbättra säkerheten. Han medger däremot att inget system kan ge absolut säkerhet och att en förare alltid måste ha det yttersta ansvaret.
Vad har då förare att förvänta från den nya autopiloten från Tesla? Om det uppfyller vad det lovar kommer bilens förståelse av omvärlden att förbättras. Detta med följd att sådana olyckor som hitintills har skett kan undvikas eftersom bilen får möjligheten att upptäcka fler hinder än tidigare. Trots avancerade förändringar finns däremot oundvikliga begränsningar, nämligen bilens utrustning. Inte förrän nästa modell kommer Tesla att utrusta bilarna med mer utvecklade radarsystem. Först då kommer det bli märkbart vilka förbättringar nästa generations autopilot kan erbjuda. Den som väntar på detta bör inte hålla andan då det är oklart när Tesla planerar att lansera en uppföljare till Model S.
Tills vidare blir det intressant att se om andra tillverkare av bilar med autopilot tar chansen att få in en större fot på marknaden, nu när Tesla uppenbarligen har en del hinder att överkomma.