I grunden har idag de större teknikföretagen aktivt valt att gå över till molnet för att hantera stora mängder data. Amazon har på kort tid blivit ledare inom infrastrukturen-as-a-service (IaaS), där datorresurser säljs per timme, vilket lämnar Microsoft och alfabets Google att skynda på!
Utbyggnad av Cloud Computing
Mjukvaruföretag har börjat övergå till abonnemangsformer som Software-as-a-service modeller – i många fall, där de kör deras applikationers ”back-end” data genom molnet. Varje företag som använder sig av IT i en eller annan form överväger idag, om och när samt hur de ska omfamna den nya typen av cloud computing. Om du är intresserade av att tillhandahålla denna tjänst och behöver ett lån kan du kontakta fairlån sverige.
International Business Machines (IBM) har gjort cloud computing till en av deras hörnstenar i den pågående omvandlingen. Bolaget har förvärvat många företag under de senaste åren i ett försök att bygga ut sitt cloud computing företag, inklusive företaget inom molninfrastruktur Softlayer tillsammans med en uppsjö av moln-mjukvaruföretag. IBM tävlar inom marknaden för ”infrastructure-as-service”, och dess stora verksamhet i form av tjänster hjälper kunderna att flytta till och hantera molninfrastruktur.
Amazons moln strategi kretsar kring att vara den största och billigaste leverantören av molninfrastruktur. Microsoft har tidigare lovat att matcha Amazons prissänkningar, och Google försöker i allmänhet att hålla jämna steg dom med!
IBM: s strategi är mer komplicerad. Företaget försöker inte konkurrera med priset – det är en kamp ej värd att gå in i eftersom det ses osannolikt att ge en exceptionell avkastning på investeringen. I stället syftar IBM på att göra vad det alltid gjort: ge värdefulla lösningar till sina kunder.
Från andra IBM
Om man ser tillbaka på början av1990-talet, när IBM räddades av drastiska förändringar som gjordes av utomstående VD:n Lou Gerstner, var det ett av de viktigaste besluten som drev på bolagets återkomsten. I de fall där IBM’s hårdvara eller mjukvara inte var det bästa alternativet för en kund, kunde säljavdelningen på IBM erbjuda och sälja produkter från andra företag. Hade IBM försökt att enbart driva och försöka sälja sina egna produkter, hade nog de flesta klienterna ignorerat detta.
Med IBM: s nu aggressiva tryck vad gäller cloud computing sätter det företaget i en liknande situation som den under början av 90-talet. För många företag kan billiga leverantör av IaaS som Amazon Web Services vara en bättre passform än IBM: s Softlayer. Eller en tredje part som erbjuder tjänsteleverantör inom databaser kan även de vara bättre lämpat än IBM: s interna lösningar. I de fallen skulle IBM förlora affärerna om den inte erbjöd de bästa lösningarna för en klient.
IBM: s förvärv av Gravitant i slutet av förra året erbjöd en bra demonstration av IBMs moln strategi. Gravitant är ett moln mäkleri och management-plattform, där kunderna kan jämföra olika molnleverantörer baserat på kostnader och prestanda, och sedan hantera sin molninfrastruktur, eventuellt mellan olika leverantörer, eller i en hybridkonfiguration, från en central plats.
IBM erbjuder några exempel på denna prisjämförelse för presumtiva kunder, och i vissa fall är det Amazon Web Services som erbjuder det lägsta priset. Naturligtvis skulle IBM föredra kunder att välja Softlayer, men dess företagstjänster fungerar bara riktigt om de kan sätta ihop den bästa möjliga lösningen.
IBM försöker inte att bygga en ”one-size-fits-all cloud computing-plattform”. Bolagets moln verksamhet är stor, med en årlig omsättning på 10,8 miljarder dollar, men dess infrastruktur-as-a-service intäkter är minimala jämfört med Amazons. IBM kommer sannolikt aldrig att bli den största leverantören av molninfrastruktur, men det behöver de heller inte vara för att bygga en framgångsrik moln verksamhet.
Oberoende av moln leverantören som en organisation väljer, att flytta till molnet och hantera molninfrastruktur är inte så värts komplicerat. Ökningen av cloud computing har skapat en del oreda hos IBM, men dess företagstjänster anpassar sig just nu.