Google lanserade i tisdags förra veckan en mängd tjänster för Indien, inklusive Google stationer som tillåter användare att få tillgång till gratis Wi-Fi i utpekade områden, då sökmotor jätten syftar till att locka till sig fler människor till sin plattform i världens näst folkrikaste land. Om du planerar att gå till Indien, innan du lämnar besök coolkondom.se.
Google är bland de globala Internet-företag gör en specifik linje just till Indien, hem för mer än en miljard mobiltelefonanvändare, i ett försök att sälja sina produkter. Företaget erbjuder redan idag gratis Wi-Fi på en massor av indiska järnvägsstationer, en plats för väldigt många människor att använda deras tjänster och för att se mer reklam.
Wifi tas till alla nivåer
Företaget har funderat på att bygga produkter och tjänster som fungerar för alla nivåer av anslutningsmöjligheter, på lokala indiska språk, och mellan enheterna som oftast används i Indien, detta sade Caesar Sengupta, vice ordförande för Next Billion Users i ett uttalande.
Lanseringen av Google Station inspirerades av framgången för bolagets befintliga partnerskap med Railtel och indiska järnvägen att erbjuda Wi-Fi på mer än 50 järnvägsstationer, sade han.
Enligt Google Station, kommer bolaget att bygga ut Wi-Fi hotspots på platser som flockas av ett stort antal människor, till exempel varuhus och transitstationer, och på sociala kafé platser som kaféer och universitet.
Andra produkter som rullas ut av Google i Indien inkluderar YouTube Go, en app som gör det möjligt för användare att spara videoklipp för visning offline, Google Assistant på hindi språk inom meddelande app Allo och snabbare surfning för Google Play på 2G-anslutningar.
Indien, ett mål för teknik
Indien är en attraktiv marknad för globala techjättar som Google då man märker stigande disponibla inkomster, en relativt ung befolkning och en snabb takt i utbyggnaden av höghastighets Internettjänster och en boom i spridningen av smartphones. Endast en femtedel av alla mobiltelefonanvändare i Indien har smartphones, vilket erbjuder stort utrymme för tillväxt av sådana telefoner.
Enligt analysföretaget Strategy Analytics, kommer Indien att gå om USA för att bli världens största smartphone marknad efter Kina nästa år.
I juli i år startade Google ett program för att utbilda två miljoner programutvecklare i Indien på sin Android mobila operativsystem plattform.
Precis som Google, har även Facebook försökt att locka till sig fler användare på sitt nätverk genom fria Internettjänster som ger folk begränsad tillgång till webben. Men Google har ett försprång över sociala nätverk då Indien sedan tidigare har blockerat Facebook initiativet ”The Free Basics”, även känt som Internet.org, där Indien säger att det ger diskriminerande tillträde till datatjänster.
Bland de andra stora internetföretagen som söker att locka indiska användare att använda deras program och tjänster inkluderar Apple.
I maj sade Apple att det öppnar ett iOS operativsystem design och utvecklingscenter i södra indiska staden Bangalore för att ge stöd till lokala app utvecklare och bidra till att förbättra deras IOS-programvara, som ger personliga app-recensioner.